TASARIM KÜLTÜRÜ 19. VE 20. YÜZYILDA SANAT AKIMLARI
Empresyonizm nedir? Türkçemize geçen adı ile izlenimcilik nedir ve nasıl
ortaya çıkmıştır. EMpresyonist sanatçılar ve empresyonist eserler nelerdir?
Empresyonizm 19.
yüzyılın ikinci yarısı ve 20. yüzyılın ilk çeyreğinde Fransa’da başlayıp öteki
ülkelere yayılan sanat akımı. Empresyonizm, “bir izlenimin uyardığı duyumların,
duyulduğu biçimde üretildiği bir resim yöntemiydi” ve sanatçının nesneleri
kendi kişisel izlenimine göre resimlemesini amaçlıyordu.
Bu akım resim
sanatında gerçek bir devrim olarak nitelendirildi. Bu yenilikçi akıma öncülük
etmiş pek çok sanatçı vardır. Öncelikle İngiliz resim okulu etkin oldu. 1870
Savaşı sırasında Monet, Sisley ve Pissarro, ünlü İngiliz manzara ressamları
Constable, Bonington ve Turner’i inceleme fırsatını buldular. Monet’in
çevresindeki kimi sanatçılar, Poussin, Watteau, Boucher ve Fragonard gibi
Fransız sanatçılarından da etkilendiler. Ancak Delacroix’nin Kuzey Afrika ve
Etretat manzaralarında izlenimciliğin habercisi olan belirtiler vardı.
19. yüzyılın ikinci
yarısında “Barbizon Okulu” nu oluşturan manzara ressamları da izlenimciler
üstünde etkin oldu. Özellikle Daubigniy ve Diaz açık havada çalışan
ressamlardı. Corot ve Courbet de doğa karşısında edindiğimiz izlenimlerle
arınmış gerçeğe inanan sanatçılar olarak akımın sonucunda etkin oldular.
Bunların izleyicileri Honfleur yakınında bir hana yerleşerek açık havada resim
yapmaya karar verdiler. Boudin, Jongkind daha sonra Monet, suluboya ve pastel
çalışmaları yaptılar. Bu arada resminde uyguladığı lekecilik ve seçtiği modern
konularla dikkat çeken Edouard Manet’nin 1863′te sergilediği “Kırda Öğle
Yemeği” adlı eseri izlenimciliğin başlangıcında rol oynadı. 1866-1870′de Cafe
Guerbois da Monet ve Zola’nın önderliğinde toplantılar düzenleniyordu.
Sanattaki yeni eğilimlerin tartışıldığı bu toplantılara yazar, eleştirmen,
ozanların yanı sıra fotoğrafçı Nadar ve Claude Monet, Degas, Renoir, Sisley,
Pissarro, Cezaime gibi ressamlar da katılıyordu. Sanattaki yeni eğilimleri benimseyen
sanatçılar, eserlerini sergilemekte güçlük çekiyorlardı.
1874′te fotoğrafçı
Nadar’ın önerisiyle atölyesinde açılan sergiye 30 kadar sanatçı katıldı,
empresyonizm deyimi, Claude Monet’in sergideki “impression, Soleil Levant”
(İzlenim: Gün Doğumu) adlı eserinden alınmıştı. Empresyonizm yeni bir görüşü
izleyen resim yöntemiydi. Resimler tek tek fırça vuruşlarıyla, saf prizmatik
renklerin kullanımıyla, açık havada ışığın değişen etkilerini yakalamak
amacıyla gerçekleştirildi. İzlenimciler ilk sergilerinden sonra değişik
sanatçıların katılımıyla sekiz sergi açıtlar. 1886′daki Sekizinci Sergi’ye
katılan bazı sanatçılar empresyonizm kuramlarını sürdürmek amacıyla Yeni
izlenimcilik (Neo-Empresyonizm) adıyla bir sanat kuramı ortaya attılar.
İzlenimci düşünceleri benimsemesine karşın hiçbir sergilerine katılmayan
Edouard Manet ve yedi sergiye katıldığı halde Degas kendilerini izlenimci
saymayıp “bağımsız” olarak nitelediler.
Akımın başlıca
sanatçıları ve ünlü eserleri:
Empresyonist
(İzlenimci) Sanatçılar
Frédéric Bazille (1841–1870)
Gustave Caillebotte (1848–1894)
Mary Cassatt (1844–1926)
Paul Cézanne (1839–1906)
Edgar Degas (1834–1917)
Armand Guillaumin (1841–1927)
Édouard Manet (1832–1883)
Claude Monet (1840–1926)
Berthe Morisot (1841–1895)
Camille Pissarro (1830–1903)
Pierre-Auguste Renoir (1841–1919)
Alfred Sisley (1839–1899)
Frédéric Bazille (1841–1870)
Gustave Caillebotte (1848–1894)
Mary Cassatt (1844–1926)
Paul Cézanne (1839–1906)
Edgar Degas (1834–1917)
Armand Guillaumin (1841–1927)
Édouard Manet (1832–1883)
Claude Monet (1840–1926)
Berthe Morisot (1841–1895)
Camille Pissarro (1830–1903)
Pierre-Auguste Renoir (1841–1919)
Alfred Sisley (1839–1899)
Empresyonist
(İzlenimci) Ünlü Eserler
Claude Monet “Impression, Soleil Levant” (İzlenim, Gün
Doğumu) 1872 Paris
Mary Cassatt, The Child’s Bath (The Bath), 1893, Art
Institute of Chicago
Mary Cassatt – Lydia Leaning on Her Arms – 1879
Claude Monet – The Cliff at Étretat after the Storm –
1885
İzlenimciliğin Özellikleri
- Akımın en önemli özelliği bir izlenimin uyardığı duyguların
duyulduğu gibi yansıtılmasıdır.
- Anlam kapalıdır.
- Bu akımın yazarı
- Daha çok edebiyatta ve resimde gelişmiştir.
- Dış aleme
- Edebiyatta
- Empresyonist sanatçının anlattığı dış dünya değil
- Empresyonistler
- Empresyonizm
- Hayale ve soyut betimlemelere yer verilmiştir.
- Her şey sanatçının duyumuna bağlı olarak
anlatılır.
- Objenin kişi üzerindeki izlenimleri önemli olduğu
için realizmin karşıtıdır.
- Sanatçılar eserlerinde kendi iç dünyalarını dile
getirmişlerdir.
Temsilcileri
- Resimde Temsilcileri:
- Auguste Renoir
- Claude Monet
- Van Gogh
- Toulouse Leatrec
- Sisley
- Cezanne
- Camille Pissarro
- Müzikte Temsilcileri
- M.Ravel
- C.Debussy
- J.A.Carpenter
- O.Respighi
- C.T.Griffes
- I.Albéniz
- P.Dukas
- Edebiyatta Temsilcileri
- Rilke
- Arthur Rimbauld
- James Jayce
Türk Edebiyatındaki temsilcileri:
- Ahmet Haşim
- Cenap Şahabettin
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder